Sudut Test Mouse Kiri

~mereka yang sudi~

Tinggalkan pesanan anda di sini

Selasa, 7 April 2015

Contoh surat izin suami | E-Gtukar 2015

Nama dan alamat suami

1 April 2015
Ketua Penolong Pengarah,
Sektor Pengurusan Sekolah Menengah,
Bahagian Pengurusan Sekolah Harian,
Kementerian Pendidikan Malaysia,
Aras  4, Blok E2, Kompleks E,
Pusat Pentadbiran Kerajaaan Persekutuan,
62604 Wilayah Persekutuan Putrajaya.                                                                                             

Tuan,
KEIZINAN SUAMI  PERTUKARAN GURU SESI JAN 2015
Perkara di atas dirujuk.  Saya merupakan suami kepada _______ (number ic isteri ) yang kini bertugas di _________dengan ini mengizinkan isteri saya untuk berpindah ke_________.

02.       Antara sebab saya mengizinkan perpindahan isteri adalah seperti berikut :
a.      
b.      






03. Di harap pihak tuan menimbangkan permohonan tukar isteri saya. Sekian terima kasih.


Yang benar ,
____________
(nama dan tandatangan suami)

Ahad, 15 Februari 2015

Belut Goreng


Bahan-bahan
  1. Belut yang telah dibersihkan dan direndam dengan air asam jawa 1 jam. 
  2. 1 labu bawang besar
  3. Cili kering diracik kasar dan lada merah kecil dibersihkan
  4. 2 ulas bawang merah
  5. 1 ulas bawang putih
  6. Garam gula ajinomoto
  7. Kicap pekat
  8. Sos tiram
  9. Madu

Cara-cara
  1. Perapkan belut dengan kicap pekat, sos tiram, garam gula dan ajinomoto mengikut citarasa anda selama 30 minit.
  2. Goreng belut  di dalam  minyak yang banyak dan panas hingga garing dan ranggup (jika suka)
  3. Toskan belut.
  4. Tumiskan bawang, cili kering dan lada merah kecil. Masukkan belut dan sedikit madu. Gaul sebati.

Paprik Belut


Bahan-bahan 
  1.  2 ekor belut dibersihkan dan direndam 1 jam dengan air asam jawa untuk mengelakkan bau hanyir.
  2. 4 batang serai*
  3. 1 labu bawang besar*
  4. 4 helai daun limau purut*
  5. 2 ulas bawang putih*
  6. 5 ulas bawang merah*
  7. 5 tangkai lada hijau + merah* (tambah lagi jika nak pedas)
  8. sedikut kunyit hidup*
  9. 1 biji tomato hijau*
  10. sedikit lengkuas* (optional)
  11. sedikit halia* (optional)
  12. Garam, gula dan ajinomoto.
  13. Sedikit air asam jawa
  14. 3 keping daun limau purut dikoyakkan.

Cara-cara
  1. Bahan bertanda *  dimesin tetapi jangan terlalu lumat.
  2. Tumis bahan yang telah dimesin tadi hingga garing.
  3. Masukkan belut dan gaul lagi.
  4. Masukkan air asam jawa. Jangan terlalu masam. 
  5. Masukkan garam, gula dan ajinomoto.
  6. Tambah air kosong jika bahan terlalu pekat. 
  7. Tutup api, gaulkan lagi dengan kepingan daun limau purut.
Makngoh buat versi pekat macam gambar. 

Ahad, 8 Februari 2015

Kaedah Rawatan PRP - Platlet Rich Plasma






Alhamdulillah pada 1 Februari lepas, makngoh berkesempatan buat rawatan PRP di  muka bagi mengatasi masalah parut jerawat. 


Sebenarnya dah lama berhajat nak buat rawatan PRP tapi masa tidak mengizinkan. Cuti sekolah hujung tahun lepas pun dah beberapa kali berulang ke klinik untuk rawatan tetapi klinik asyik full house ajer. Di bawah tu gambar klinik tempat mak ngoh buat rawatan. Doktornya sangat humble dan pot pet banyak cakap tak henti, Dato Dr K yang suka bahasakan diri beliau 'ambo'



Berbalik kepada cerita PRP ini, disebabkan hajat dah lama, jadi makngoh memang dah selalu google dan baca info mengenai PRP dari macam-macam sumber termasuk juga kos PRP ni.

PRP ini menggunakan darah pesakit sendiri. Darah diambil sebanyak 10cc dari lengan pesakit. Masa ambil darah tu tak rasa sakit pun. Lembut je Dato Dr K buat. Kemudian darah tu diletakkan di dalam tabung uji khas sebelum dimasukkan di dalam mesin selama 10 hingga 15 minit untuk memisahkan serum dan sel darah merah. Setelah menjalani beberapa tahap pemprosesan, serum yang mengandungi sel stem, platelet dan hormon dihasilkan macam gambar di bawah ini.


Foto








Gambar google jer*


Cecair yang warna kekuningan itulah yang dicucuk ke pipi. Tak nak tipu, rasanya memang sakit la jugak hingga mengalirkan airmata. Bak kata Dato Dr K no pain no gain. Beauty is pain. 

Selepas siap suntik platlet tu, buatlah pulak rawatan derma roller macam gambar di bawah ini pulak. Digolekkan di pipi kawasan muka yang bermasalah. Tengokla jarum-jarum tu yer...
No Pain, no gain: The spikes of the Dermaroller are designed to pierce holes in the skin to stimulate repair

Siap dermaroller pulak, buat pulak rawatan laser. Doktor bekalkan dengan antibiotik dan juga krim.
Makngoh ke sekolah pada 4 Februari tu dengan muka merah. Kawan-kawan sekolah ingatkan makngoh pakai pemerah pipi pulak. Hihi.

Semoga rawatan ini berkesan dan berbaloi. In sha ALLAH. 

Seperti yang Dato Dr K selalu taip dalam IG beliau, rawatan PRP yang ditawarkan di klinik beliau RM700 yang termurah di DUNIA. RM700 siap dengan laser dan ubat-ubatan. Sesiapa yang ada masalah jerawat resdung dalam lain-lain bolehlah bertandang ke klinik Dato Dr K.

Jika nak buat rawatan laser pun boleh....free seumur hidup. (tiru ayat Dato Dr K) 


Ahad, 22 Jun 2014

Tulisan Dato Roslan Ab Hamid


LELAKI TUA BERKAIN PELIKAT BACA AL QURAN SETIAP KALI LEPAS ASAR SAMPAI MAGHRIB.

 
Saya jumpa lelaki tua ini. Selalu lepas Asar dia iktikaf di Masjid. Baca al Quran. Umur 70an.
Duduk rumah dekat masjid. Rumah agam besar dan menarik. Hartanya disana sini, bangunan komesil tengah bandar. Milikan rm35 juta.
Pendapatan pasif kutip sewa rm70k sebulan. Belanja rm20k. rm50k sedekah dan infaq. Dia tenang bersendirian meladeni anak cucu.
Saya mahu ambil gambar. Dia menolak. katanya malu. Saya minta formula. Dia berikan 10.
Saya catat dan mahu kongsikan. Bolehkah saya kongsikan?

  1. Pertama, dia kata muliakan ibu bapa. Doa ibubapa adalah segala galanya. Ia tiada hijab terus termakbul. Raikan ibubapa. jaga mereka sepanjang usia. Doakan mereka apabila telah tiada.
  2. Jaga masa. Ia datang dan berakhir. Urus masa antara 5 waktu solat. Atur kerja dengan sebaik cara. Pada setiap waktu ada perkara yang kita mulakan. Ada di masjid sebelum azan. masuk waktu terus solat. Selepas solat bertebaran berusaha cari rezeki.
  3. Berdoa dengan khusyuk. Serah pada Allah. Tawakal. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita.
  4. Namun begitu kena usaha. Usaha pagi petang siang malam. Usaha sungguh sungguh. Usaha bermula dengan pasang niat. Lepas itu buat buat buat. Sampai dapat. Tidak dapat, usaha lain pula. Masa buat baca al Quran. Maka dia pun nasihatkan saya,"Orang yang membaca surah Al-Ikhlas satu kali sama ganjarannya dengan memperoleh ganjaran membaca sepertiga Al-Quran. Jadi jika membaca surat Al-Ikhlas tiga kali mendapat ganjaran seperti membaca satu Al-Quran.Rasulullah SAW pernah bertanya “Siapakah antara kamu yang dapat khatam Qur’an dalam jangka masa dua-tiga minit?” Tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab. Malah UmarAl Khattab r.a telah mengatakan adalah mustahil untuk mengatam Qur’an dalam begitu cepat. Ali Abi Talib r.a pun membaca surah Al-Ikhlas tiga kali.Rasulullah SAW menjawab dengan mengatakan bahawa Saiyidina Ali betul. Membaca surah Al-Ikhlas sekali ganjarannya sama dengan membaca 10 juzuk kitab Al-Quran. Apabila membaca surah Al-Ikhlas sebanyak tiga kali khatamlah Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 juzuk Al-Quran.Sabda Rasullullah SAW: “Sesiapa membaca ‘Qul huwAllahu Ahad’ sebanyak 3 kali, dikurniakannya pahala seperti pahala orang yang membaca Al-Quran sekali khatam.” Lelaki tua itu berkata, mulut dia tidak berhenti baca surah al Ikhlas. Kadang kadang sampai 1000 kali sehari. Dan tiap lepas asar masa dia iktikaf dan baca Al Quran.
  5. Jaga Kesihatan. Jaga kesihatan. jaga kesihatan. Banyak berjalan kaki. Banyak minum air masak atau air mineral. Jaga makanan.
  6. Hidup kena buat target. Ada wawasan. Ikat perut. Usah membazir. Mula dengan makanan. Makanan dan minuman mesti habiskan. Usah lagak orang kaya, padahal kita teman pada syaitan. Sentiasa belanja orang. Makan di kedai kecil. Perhatikan kebersihan kedai. Apabila bersih masuk. Disitu kita temui ramai orang susah. Belanja mereka.
  7. Waktu maghrib usah ada atas jalan. Apabila dalam perjalanan berhenti. Cari masjid. Apabila dirumah, tutup pintu rapat rapat. Malam buang sampah sarap. Basuh pinggan mangkuk. Pastikan semua teratur sebelum tidur. Gunakan waktu antara maghrib dan isyak untuk tuntut ilmu agama. Boleh dengar orang mengajar. Boleh juga baca kitab. Lepas Isyak buat kira kira untung rugi. Siapakan bahan untuk kerja esok hari.
  8. Usah takut jumpa orang. Walaupun 5 minit mahu berjumpa. Pergi sendiri. Usah pakai posmen apabila depani soal penting. Kita rangkak panjat bangunan. Tunggu. Biarlah kita ambil masa berhari hari perjalanan. yang penting sampaikan dengan tangan sendiri. Tenung mata dan baca "ayat ayat pengasih". Hehehe.
  9. Balik malam, usah cakap penat. Usah cakap letih. Usah cakap sakit. Apabila sakit senyum.Allah sedang luruhkan dosa. Lepas sakit kita lagi bertenaga. Siapakah dalam dunia yang tidak pernah rasa sakit. Jatuh. dihina. Semua termasuk Rasulullah SAW. Namun, baginda ajar kiat maafkan semua orang.
  10. Niat mahu kaya. Niat mahu bantu ramai orang. Niat mahu jadi manusia berguna. Niat itu macam tulis surat. Dulu tiada internet, Macam tulis surat la. Salah tulis alamat akan sampai salah tempatlah surat itu. Maka tulois alamat betul betul. Niat mahu kaya, supaya kita dapat bantu ramai lagi orang. Mahu membahagiakan ramai orang.
*Catatan ini tulisan Dato' Roslan Ab Hamid

Muhammad Firdaus Dullah remaja OKU yang dikurung ibu | Gambar dan video


\















"Mereka tidak tahu kesempitan hidup saya’ 

Seremban: “Semua orang salahkan saya dan tuding jari ke arah saya menuduh saya tidak tahu menjaga anak dengan baik, tetapi mereka tidak tahu kesempitan hidup dan kesengsaraan yang saya alami.

“Saya sayangkan anak saya tetapi saya perlu bekerja dan menyara kehidupan dia, saya dan seorang lagi anak lelaki berusia tujuh tahun,” kata ibu remaja orang kelainan upaya (OKU) yang ditemui dalam keadaan menyayat hati oleh Jabatan Imigresen Negeri Sembilan dalam sebuah bilik di Flat Semarak, Taman Semarak Fasa 2 di Nilai, semalam.
Remaja malang itu, Muhammad Firdaus Dullah, 15, ditemui Pengarah Imigresen Negeri Sembilan Faizal Fazri Othman dalam operasi 6P bersepadu di kawasan flat berkenaan selepas melakukan pemeriksaan di rumah itu.

Ibu remaja itu yang kini isteri kedua dan mahu dikenali sebagai Lola, 40, berkata, dia bukan meninggalkan anak sulungnya yang menghidap penyakit celebral palsy itu tanpa jagaan dan tidak diberi makan, sebaliknya dia mendakwa meninggalkan makanan dalam bekas polisterin sebelum ke tempat kerjanya di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

vKatanya, waktu kerjanya yang tidak menentu menyebabkan dia tiada masa menguruskan Muhammad Firdaus dengan baik dan mahu anak lelakinya itu berdikari.

Apabila orang lihat keadaan dia, semua orang salahkan saya, tetapi adakah mereka mahu menjaganya sepanjang ketiadaan saya di rumah. Tiada siapa yang sanggup menjaganya kerana dia cacat,” katanya sedih ketika tampil di pejabat The New Straits Times Press (M) Berhad, di sini, semalam.

Dia yang berasal dari Sabah berkata, Muhammad Firdaus adalah anak sulung hasil perkongsian hidup dengan bekas suaminya berusia 53 tahun dan berpisah sejak 14 tahun lalu sebelum berkahwin lain pada 2004 dan dikurniakan seorang lagi anak lelaki berusia tujuh tahun.

Menurutnya, sejak berpisah dengan bekas suami yang berasal dari Tawau, Sabah, dia tidak lagi berhubung dan tidak tahu di mana bekas suaminya itu tinggal dan bekerja.

“Saya tidak pernah mendaftar anak saya dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) kerana tidak tahu caranya dan terpaksa meninggalkannya sendirian kerana bekerja mencari wang,” katanya.

Apabila ditanya mengenai nasib anaknya selepas ini, Lola berkata, dia sudah membuat keputusan untuk menyerahkan anaknya itu kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

“Bukan saya tidak sayangkan dia, sebab saya sayangkan dia saya membuat keputusan itu. Saya fikir apa akan jadi pada Muhammad Firdaus jika saya mati nanti. Ajal maut di tangan Allah SWT, saya tidak tahu jadi saya perlu bersedia,” katanya.

VIDEO  "Mak...mak.."







Ibu direman empat hari

Nilai: Seorang wanita yang dikenali sebagai Lola, 40, iaitu ibu remaja orang kelainan upaya (OKU) yang ditemui dalam keadaan menyayat hati oleh Jabatan Imigresen Negeri Sembilan di Nilai, semalam, ditahan polis malam tadi.

Ketua Polis Daerah Nilai, Superitendan Abdullah Roning berkata, ibu remaja terbabit akan direman empat hari sehingga Rabu ini.
"Wanita itu ditahan di kediamannya di Flat Semarak, Nilai bagi mengambil keterangan berhubung perkara itu," katanya.

Kes disiasat di bawah Seksyen 31 Akta Kanak-kanak 2001.

Remaja malang itu, Muhammad Firdaus Dullah, 15, ditemui Pengarah Imigresen Negeri Sembilan Faizal Fazri Othman dalam operasi 6P bersepadu di kawasan flat berkenaan selepas melakukan pemeriksaan di rumah itu

Labels

~Komen Terbaru~

Get Recent Comments Widget